ELŐVÁROSI VASÚT

ELŐVÁROSI VASÚT

2019.09.18. ÁLLÁSPONT Közlekedés Vasútállomás 0

A győri tömegközlekedés jövője!

Győr Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő városa, messze kimagaslik a megyeszékhelyek közül. Azonban a helyi, illetve az agglomerációs közlekedése elavult, használhatatlan. Az úthálózata túlterhelt, az agglomerációs kapcsolatai esetlegesek, és rendkívül szűk keresztmetszetűek. Hiányzik a várost elkerülő körút, hiányzik egy belső körút, illetve azok a sugárutak és a környező településekkel stabil és jól átjárható kapcsolatot biztosító összeköttetések, melyek nélkül egy ilyen város nem képes jól működni. Győrre hatalmas forgalom terhelődik minden nap, jól ismertek mind a lakosok, mind pedig a szakemberek és a döntéshozók számára a neuralgikus pontok. A megoldás azonban mégis várat magára.

Győr közlekedése és tömegközlekedése sürgős átalakításra szorul. Sőt, évekkel korábban el kellett volna már indítani ezt a folyamatot. Győr és agglomerációjának jelenlegi közlekedési rendszere ugyanis már régen elérte teljesítőképessége határát, továbblépésre, fejlődésre ebben a formájában alkalmatlan. A városba vezető főútvonalak forgalmának döntően autóbuszokkal történő kiszolgálása gazdaságossági és környezetvédelmi szempontból elavult.

A vasúti infrastruktúrában viszont óriási tartalékok vannak, azonban itt is a megfelelő stratégia hiányzik.

A Győr körüli vasútvonalak esetében mára a távolsági személy- és áruszállítás vált a meghatározó profillá, az elővárosi szegmensben a vasút egyáltalán nem tudott alkalmazkodni az elmúlt időszak megváltozott viszonyaihoz. Győr elővárosi vasútvonalait ma helyenként rossz infrastrukturális állapotok, egyes vonalakon a kívánatosnál alacsonyabb pályakapacitás, rossz menetrendi struktúra jellemzi. Győr saját vasúthálózata a városból jelentős területet foglal el, azonban nagy része nehezen használható, illetve alulhasznosított.

A Civilek Győrért Egyesület koncepciójának alapja, hogy valamennyi agglomerációból érkező utas számára legfeljebb egy átszállással biztosítani kell Győr elérését, illetve valamennyi elővárosi település lakói számára biztosítani kell, hogy legfeljebb egy óra utazással el tudjon jutni Győrbe közösségi közlekedéssel.

A teljes agglomerációra kiterjedő, „ütemes menetrendet” kell kidolgozni, aminek alapját a vasúti hálózat jelenti. Az infrastruktúra fejlesztését pedig nem aktuálpolitikai és presztízsszempontoknak, hanem a győrieknek, a Győrbe érkezőknek kell megfeleltetni.

Győr vasúthálózatán központi vasúti törzsvonalat kell létrehozni, ami alkalmas a nagyszámú elővárosi vonat fogadására. A rendező pályaudvart az Ipari parkba kell áthelyezni; Győr azon kevés magyar város közé tartozik, ahol a fő vasútállomás ténylegesen a város közepén található, és a vasútvonalak a város további területeit is jól behálózzák. Valamennyi fontos városrész (Ipari park, Marcalváros, Adyváros, Gyárváros, Szabadhegy, Győr-Szentiván stb.) elérhető lenne, amely az ingázók szempontjából nagy jelentőséggel bír. Az elővárosi vasútvonalakon közlekedő vonatoknak adott tehát a lehetőség az utasok legfontosabb célpontokra való gyors eljuttatására úgy, hogy ennek során csak kis mértékben szorulnak a helyi járatok kiegészítő segítségére.

A Belváros-Gyárváros-Adyváros-Szabadhegy-Marcalváros útvonalon létrejövő központi gyorsvasúti gerincvonalon új megállókat (Adyváros-Szabadhegy, Marcalváros) kell kialakítani. A járatok sűrűségét pedig úgy kell megtervezni, hogy az alkalmas legyen a városon belüli közlekedésre is, tehermentesítve Győr zsúfolt helyi közúti közlekedését. A fejlesztés összköltsége 40-50 milliárd forint, ami azonban egész Győr, és a teljes agglomerációja számára egy fenntartható, 30-40 éves távlatban is időtálló közlekedési hálózat megteremtését teszi lehetővé.

A gerinchálózathoz csatlakozó vasútvonalak (Pápa, Veszprém, Hegyeshalom, Budapest és Ikrény felől) mentén elhelyezkedő, a szűk agglomerációba tartozó településekkel együttműködés keretében szükség van a helyi infrastruktúra fejlesztésére is. A települési vasútállomásokat fel kell újítani, ott parkolókat kell kialakítani, és biztosítani kell a vasúttól távolabb lévő, de ugyanúgy az szűk agglomerációban található települések számára az autóbusszal történő ráhordást is. Győr területén szintén szükség van a helyi autóbusz-járatok összehangolására, az újonnan létesülő és már meglévő állomások közelében pedig új megállóhelyek létesítésére.

Az elővárosi vasúti közlekedés a közúti közlekedéssel szemben (ide értve az autóbuszokkal bonyolított tömegközlekedést is) nem csak közlekedési, hanem környezetvédelmi szempontból is alternatívát kínál.

Az elszigetelt működés (kötött pálya, elkülönülve a közúttól) sokkal egyenletesebb haladásra biztosít lehetőséget. A kötött pályás kialakítás miatt lehetőség van a kedvezőbb hatásfokú, és a környezetet kevésbé szennyező villamos vontatás alkalmazására. Egy győri elővárosi vasúti közlekedési rendszer képes nagy utasforgalmat elszállítani, és a sok járművet igénylő autóbuszos rendszernél lényegesen gazdaságosabb, energiatakarékosabb és környezetbarátabb is. Az autóbuszos közlekedést pedig – ahogy más programpontunkban ezt kifejtettük – elektromos üzemre átállítva, az elővárosi vasúthoz igazítva kiegészítő szolgáltatásként a mainál sokkal gazdaságosabban, kényelmesebben és környezetkímélőbb formában valósíthatnánk meg.

Ideális esetben minden fejlesztés alapját egy stratégia képezi, mely egyértelműen kimondja, hogy a rendszert finanszírozó döntéshozók hogyan képzelik el Győr és környékének közlekedését a jövőben. A használók igényei, és a finanszírozási lehetőségek figyelembevételével ki kell alakítani egy egységes, minden szolgáltatóra érvényes szolgáltatási koncepciót, melynek fontos részét képezi egy ütemes menetrend. Ez az egyik előfeltétele egy hosszútávra állandósítható, az utasok és az üzemeltetők számára is kiszámítható, áttekinthető tömegközlekedési szolgáltatásnak. Éppen ezért tartja alapvető fontosságúnak egyesületünk, hogy a helyi tömegközlekedés városi kézbe kerüljön. El kell fogadni, hogy egy városi (regionális) közlekedésszervezés akkor képes a leghatékonyabban működni, ha annak nem egy országos, nagy állami vállalattal kell birkóznia, mely mögött jelentős politikai támogatás áll.

KOVÁCS LÁSZLÓ
2019. szeptember 17.

CIVILEK GYŐRÉRT EGYESÜLET

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük