TUDATOSSÁG A KERÉKPÁROS ÚTHÁLÓZATBAN

TUDATOSSÁG A KERÉKPÁROS ÚTHÁLÓZATBAN

2019.10.08. ÁLLÁSPONT Közlekedés Marcalváros Mozgás Nádorváros 0

Avagy javaslat a Pápai út bringás közlekedésének biztonságos és előremutató rendezésére

Napjainkban egyre égetőbbé válik a városi közlekedés rendezése, és ez nem csak az autókról szól, nem is csak a tömegközlekedésről, hanem átfogóan mindenfajta közlekedési lehetőségről. Ha nem rendszerezzük az egymás mellett párhuzamosan létező közlekedési formák elvét és működését, akkor olyan nézeteltérések alakulnak ki, amiket egyébként könnyedén meg lehetett volna előzni.

A fentiek kimondottan érvényesek a Pápai út közlekedési rendszerére, ugyanis ha csak az elmúlt évtizedben lezajlott növekedést vesszük, az hatalmas forgalmat idézett itt elő, és már javában látni az árulkodó jeleket, hogy bizony itt nincs megállás.

Ami a nyolcvanas-kilencvenes években még a világ végének számított Győrben, az most átjáróházzá vált. Sőt, ha végignézzük az út teljes hosszát, azt láthatjuk, hogy irdatlan tempóban haladnak az építkezések mind a Kiserdő mentén, mind a Kálvária úti csomópontnál. Illetve a két végpont között is elkezdődtek a háttérmunkálatok. A Marcal-tó partján például – ma még talán kissé “különcnek” hathat – már áll is egy társasház, és rögtön mellette egy hatalmas telek, ahol ugyancsak új lakóépületek várnak létrejöttükre. A Marcal-tó túloldalán megint csak kecsegtető a helyzet az apadni nem látszó társasház építési láznak. Ha ezt végiggondoljuk, egyszer csak oda lyukadunk ki, hogy a Marcal-tó (is) körbeépült. (És az újabb esetleges elkerülőről még nem is beszéltünk.)

A tó partján megjelent az első társasház – A környék közlekedését már most el kell kezdeni felkészíteni a következő években várható terhelésre

Ezen bejegyzésünkben azonban most főleg a kerékpáros közlekedésre fogunk kitérni egy javaslattal. Tisztázzuk az elején: a Pápai úton kerékpározni nem tilos, hanem megengedett. Sok autós ezt a tényt azonban nem veszi figyelembe, és nem is nézi jó szemmel az ott kerékpározót. Akkor sem ha közlekedik, és akkor sem ha sportol. Ha őszinték akarunk lenni, van is igazság a dologban, de ugyanakkor legalább ennyi igazsága van a kerékpárosnak is. Viszont lépjünk most túl ezen az akadályon, és lássuk, hogyan néz ki a jelenlegi kerékpáros útvonal.

A Kálvária utcától a vasúti átjáróig erősen rendezetlen az út, ezt szélesíteni kellene, illetve megfelelő útburkolattal előrukkolni. A vasúttól a Tessedik Sámuel utcáig már sokkal jobb a helyzet, egész széles hely áll rendelkezésre a kerékpárosok számára – már ha épp nem az ott szabálytalanul parkoló autókat kell kerülgetniük.

És itt jön el a kritikus pont, mely tart egészen a még meglévő Kiserdő déli szegletéig, ahol aztán már újra tisztességesen méretezett keresztszelvényben haladhatnak tovább biztonságosan a kerékpárosok.

A Civilek Győrért Egyesület Pápai úti kerékpáros útjának kritikus szakaszára tett javaslat tehát a mellékelt tervek alapján úgy néz ki, hogy a Tessedik Sámuel utca után az út nem megy fel a Pápai út szintjére, hanem egy aluljáróval keresztezi azt, majd a sporttelep mentén folytatódik, míg aztán eléri az Illyés Gyula utcánál található lehajtót. Onnantól a Kiserdő és a Pápai út között egy nagyon kellemes szakasz következne, ami aztán becsatlakozna a már kiépített kerékpáros útba.

Balról jobbra haladva közelítünk a belváros felé (látványterv: Martini Gábor)
Jelenleg még elég hely áll rendelkezésre, hogy tisztességes méretekkel rendelkező utat lehessen építeni
Egy aluljáróval biztonságossá lehetne tenni az egész szakaszt és zavartalanná a közlekedést – A leendő lakóházak környékének akadálymentesítése sem elhanyagolandó kérdés

Így gyakorlatilag egy olyan útszakasz jönne létre, mely nem csak hiánypótló, hanem biztonságos is, kellő szélességével a lassabb és gyorsabb bringásokat is kiszolgálja, illetve élményt is ad az embernek, valamint ösztönzőleg hat, hogy egy megfelelően kiépített kerékpáros sztrádán szinte a belvárosig el lehet jutni ebből az irányból.

Ne feledjük, az autós forgalom csökkentését ilyen módon is elérhetjük, és meggyőződésünk, hogy érdemi beavatkozások szükségesek ezen a területen is.

Ráadásul ma már a kerékpároktól kezdve a kerékpáros felszerelésekig, öltözékig hatalmas a választék és ezáltal sokkal több lehetőség adódik, hogy ne csak napos és száraz időben pattanjunk fel a bicajra. Mi tehát sokkal inkább korszerű – és ennek megfelelően méretezett – kerékpáros utakat szeretnénk látni Győrben, sem mint folyton felnövelt sávú autóutakat.

MARTINI GÁBOR
2019. október 7.

CIVILEK GYŐRÉRT EGYESÜLET

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük